Detta med traditioner

ÄNTLIGEN FREDAG!

Fasiken vad skönt med fredag...detta innebär att jag kan trots allt ta ledigt i helgen..eller rättare sagt jag ska ta ledigt i helgen!
I dag kommer kompisen upp..har inte träffat henne på 4 år...det är lång tid det..och jag ser fram e mot detta hur mycket som helst...

Ska även ringa i dag så att jag kan fixa lite intervjuer...det måste ju vara med i uppsatsen....till vilken nytta vet jag egentligen inte...men det lär jag nog bli varse om..

Ja ja nog om detta!
Just i dag så tänkte jag skriva om detta med traditioner...
Är det bara jag som tycker att detta med jul och advent har börjar tidigare och tidigare för varje år? Är det inte så att vi apar efter USA med att få ut alla julsaker precis vid halloween?
Och sedan detta med lussekatter...dessa ska börja säljas och bakas vid 1:a advent och inget annat...vissa traditioner har jag med mig hemifrån..sen om det är till det bättre eller sämre..ja det vet jag inte...

Men likaså detta med adventstakar och stjärnor..dessa kommer upp här hemma alla fall dagen då 1: advent är..(vilket påminner mig om att jag måste ner i källaren)
Förvisso ska jag väl erkänna att denna jul/advent var jag otroligt lat..jag orkade inte ta ner stjärnorna som sitter ute i vardagsrummet..(hade hoppats på sambon)..men icke då..så att de fick hänga...
Dagen innan julafton så plockar jag fram tomtar och granen...sen tänder ljusen i granen på kvällen...för att kunna njuta av dess vackra sken som blir..
Det jag kan sakna hemifrån är alla dessa hyacinter som stod och dofta så där underbart som bara hyacinter kan göra...det är julen för mig
Minns även att min mormor odlade hyacinter själv som vi barn alltid fick en av...fick välja vilken färg vi ville ha för att sedan ha den inne på rummet.

Minns även att mamma stod och bakade sockerkringlor och lussebullar som en liten toka precis vid advent för att vi skulle kunna fika och tända första adventsljuset..men vi hade även ett sådant där ljus där datumen stod på ljuset och vi barn alltid räkna hur många dagar det var kvar till julafton.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0